نوع مقاله : پژوهشی
نویسندگان
1 دانشکده مهندسی برق- واحد خرمآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمآباد، ایران
2 دانشکده فنی مهندسی- دانشگاه لرستان، خرمآباد، لرستان، ایران
3 دانشکده فنی مهندسی– دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، خوزستان، ایران
چکیده
مدیریت صحیح انرژی الکتریکی در شبکه توزیع برق از اصلیترین موضوعهای بهرهبرداری شبکه بهشمار میآید که تأثیر بالای کاهش هزینههای بهرهبرداری، کاهش تلفات شبکه، افزایش کیفیت بهروزرسانی، افزایش رضایت مشترکین و ... میتواند داشته باشد. دسترسی به این اهداف زمانی امکانپذیر است که ارکان شبکه توزیع در هماهنگی و آگاهی از یکدیگر عمل نمایند. در این مقاله این آگاهی میان مشترکین خانگی، پارکینگهای شارژ خودرو و شرکت بهرهبرداری شبکه در نظر گرفته شده است و مزایای آن مورد بررسی قرار داده شده است. یک مدل دو مرحلهای از مدیریت انرژی در شبکه توزیع ارائه شده است که مرحله اول آن مربوط به مدیریت انرژی منازل در شرایط حضور یا غیاب برنامه پاسخگویی بار با در نظرگیری سلیقههای شخصی مشترکین انجام میشود تا نتایج به دنیای واقعی نزدیک باشد. سپس بر اساس اطلاعات ارسالی از این مشترکین و تعیین پروفیل بار مسکونی شبکه، بهرهبرداران پارکینگ شارژ خودروی برقی با توجه به محدودیت خود اقدام به مدیریت خودروی برقی میکند تا هم هزینههای شارژ و هم پارامترهای بهرهبرداری شبکه بهبود یابد. برخلاف روشهای سنتی شارژ، در این روش نیازی به شارژ کامل باتری خودروها نبوده و صرفاً حد نهایی سطح شارژ باتریها برحسب انرژی موردنیاز برای سفرهای آتی رانندگان تعیین خواهد شد و با استفاده از نرخ شارژ گسسته عملیات شارژ صورت خواهد گرفت. نتایج حاصل از بررسی موردهای مطالعاتی مختلف اعمالشده بر یک شبکه توزیع 37 باس نشان میدهد که روش پیشنهادی توانمندی بالایی در تأمین رضایت مشترکین، بهبود پارامترهای بهرهبرداری شبکه و کاهش هزینههای شارژ و تأمین نیاز رانندگان خودرو خواهد داشت. این روش میتواند زمینهساز گسترش سطح نفوذ خودروهای در شبکههای توزیع شود و از مزایای برنامه پاسخگویی بار و شارژ هوشمند نهایت بهرهوری را ببرد.
چکیده تصویری
تازه های تحقیق
- مدیریت صحیح انرژی الکتریکی در شبکه توزیع برق
- آگاهی میان مشترکین خانگی، پارکینگهای شارژ خودرو و شرکت بهرهبرداری شبکه
- نیازی به شارژ کامل باتری خودروها نبوده و صرفاً حد نهایی سطح شارژ باتریها برحسب انرژی موردنیاز برای سفرهای آتی رانندگان تعیین خواهد شد.
- استفاده از نرخ شارژ گسسته عملیات شارژ
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
Technical and Economic Management of Energy Distribution to Reduce Charging Costs and Reduction
نویسندگان [English]
- Meysam Saeedirad 1
- Esmaeel Rokrok 2
- Mahmoud Joorabian 3
1 Engineering Department- Islamic Azad University Lorestan Branch, Lorestan, Iran
2 Engineering Department- Lorestan University, Lorestan, Iran
3 Engineering Department- Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran
چکیده [English]
Proper management of electrical energy in the electricity distribution network is one of the main issues of network operation that high impact of reducing operating costs, reducing network losses, increasing the quality of updates, increasing customer satisfaction and etc. can have achieving these goals is possible when the elements of the distribution network act in coordination and awareness of each other. This paper considers this awareness among home subscribers, car charging parking lots and the network operating company has been taken and its benefits have been explored. A two-stage model of energy management in the distribution network is presented. The first stage is related to home energy management in the presence or absence of a load response program, taking into account tastes. Subscribers' personalization is done to bring the results closer to the real world then based on the information sent from these subscribers and determining the residential load profile of the network, electric car charging parking operators to manage according to their limitations electric vehicle to improve both charging costs and network operation parameters. Unlike traditional charging methods, in this method does not require a full charge of car batteries and only the final limit of the battery charge level in terms of energy required for drivers' future trips will be determined, and charging operations will be performed using the discrete charge rate. The results of a review of various case studies applied to a 37-bus distribution network shows that the proposed method has a high capability. In providing customer satisfaction, improving network operation parameters and reducing charging costs and meeting the needs of car drivers will had. This method can pave the way for expanding the level of vehicle penetration in distribution networks and the benefits of the load response program and smart charging maximizes productivity.
کلیدواژهها [English]
- distribution network operation
- electric car charge management
- energy electrical
- home energy management
Citation: M. Saeedirad, E. Rokrok, M. Joorabian, "Technical and economic management of energy distribution to reduce charging costs and reduction", Journal of Intelligent Procedures in Electrical Technology, vol. 14, no. 54, pp. 59-74, Sept. 2023 (in Persian).