مهندسی صنایع
محمدحسین رنجبری؛ رضوانه دلیلی؛ مجتبی پیشوایی
دوره 7، شماره 26 ، مرداد 1395، ، صفحه 15-22
چکیده
تعیین ظرفیت بهینه ذخیرهسازها در سیستمهای قدرت امروزی مورد علاقه و توجه قرار گرفته است. یکی از کاربردهای منابع ذخیرهساز انرژی، تعویق افزایش ظرفیت تولید میباشد که استفاده از منابع ذخیرهساز انرژی با بهبود وضعیت توان در ساعات پیک مصرف، سبب تاخیر در نیاز به نصب واحد نیروگاهی جدید میشود. در این مقاله ظرفیت بهینه ذخیرهساز با ...
بیشتر
تعیین ظرفیت بهینه ذخیرهسازها در سیستمهای قدرت امروزی مورد علاقه و توجه قرار گرفته است. یکی از کاربردهای منابع ذخیرهساز انرژی، تعویق افزایش ظرفیت تولید میباشد که استفاده از منابع ذخیرهساز انرژی با بهبود وضعیت توان در ساعات پیک مصرف، سبب تاخیر در نیاز به نصب واحد نیروگاهی جدید میشود. در این مقاله ظرفیت بهینه ذخیرهساز با هدف کاهش هزینههای بهرهبرداری، توسط برنامهریزی غیرخطی مرتبه دوم تعیین میگردد. این روش، مسئله را با یک تابع هدف مرتبه دوم برحسب توان تولیدی واحدها و توان ذخیرهساز بیان میکند. قیود نیز به صورت معادلات برابری و نابرابری خطی مدل شدهاند. در روش پیشنهادی محدودیتهای توان تولیدی و نرخ افزایشی و کاهشی توان ژنراتورها در نظر گرفته شدهاند
مهندسی صنایع
محمد رجبی سبدانی؛ عباس نجارخدابخش؛ احمد دارابی
دوره 6، شماره 24 ، بهمن 1394، ، صفحه 35-42
چکیده
در این مقاله ایجاد نیروهای معلق مغناطیسی و مقاوم رانش در سیستم تعلیق الکترودینامیکی با استفاده از آهنربای دائم مورد بررسی قرار گرفته است. سیستم تعلیق الکترودینامیکی نیروی عکس العمل متقابل دو میدان مغناطیسی است که براساس خاصیت دفعی تولید شده و باعث ایجاد تعلیق میشود. بخش معلق این سیستم شامل یک آهنربای دائم مکعبی شکل و مسیر راهنمای ...
بیشتر
در این مقاله ایجاد نیروهای معلق مغناطیسی و مقاوم رانش در سیستم تعلیق الکترودینامیکی با استفاده از آهنربای دائم مورد بررسی قرار گرفته است. سیستم تعلیق الکترودینامیکی نیروی عکس العمل متقابل دو میدان مغناطیسی است که براساس خاصیت دفعی تولید شده و باعث ایجاد تعلیق میشود. بخش معلق این سیستم شامل یک آهنربای دائم مکعبی شکل و مسیر راهنمای آن یک ریل آلومینیومی با ضخامت دو میلیمتر است که در مدل تحلیلی آهنربا با مدل ورقهای جریان مدل شده است و جریان القایی ناشی از تغییر میدان در ریل آلومینیومی با لحاظ کردن اثر پوستی محاسبه شده است. جهت بررسی اثر پوستی، ریل آلومینیومی چند لایه با هدایت الکتریکی متفاوت فرض شده است. نیروهای تعلیق و مقاوم رانش در سرعتهای مختلف به کمک مدل تحلیل محاسبه شدهاند. سپس به کمک روش اجزای محدود دوبعدی سیستم مدلسازی شده و تأثیر تغییر سرعت بر نیروهای تعلیق و مقاوم رانش در دو فاصله هوایی مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج شبیهسازی شده توسط مدل تحلیلی با روش اجزای محدود مقایسه شده و مورد تأیید قرار گرفته است
مهندسی صنایع
غضنفر شاهقلیان؛ خسرو خانی؛ مجید معظمی
دوره 6، شماره 23 ، آبان 1394، ، صفحه 3-12
چکیده
با وجود افزایش نفوذ توربینهای بادی، این نوع سیستمهای تبدیل انرژی، نقشی در کنترل فرکانس ندارند و این وظیفه عمدتاً بر عهده واحدهای تولید سنتی است. توانایی توربینهای بادی مجهز به ژنراتورهای القایی تغذیه دوبل مبتنی بر ارائه توان در سرعتهای مکانیکی مختلف و نیز امکان کاهش لحظهای سرعت و در نتیجه انتشار انرژی مکانیکی ذخیره شده، ...
بیشتر
با وجود افزایش نفوذ توربینهای بادی، این نوع سیستمهای تبدیل انرژی، نقشی در کنترل فرکانس ندارند و این وظیفه عمدتاً بر عهده واحدهای تولید سنتی است. توانایی توربینهای بادی مجهز به ژنراتورهای القایی تغذیه دوبل مبتنی بر ارائه توان در سرعتهای مکانیکی مختلف و نیز امکان کاهش لحظهای سرعت و در نتیجه انتشار انرژی مکانیکی ذخیره شده، امکان حمایت از واحدهای سنتی در تنظیم فرکانس سیستم را فراهم میکند. در این مقاله بررسی نقش سیستمهای مبدل انرژی باد، به ویژه توربینهای بادی سرعت متغیر مبتنی بر ژنراتور القایی تغذیه دوبل در کنترل و تنظیم فرکانس با وجود ضریب نفوذ متفاوت باد در یک ریز شبکهی مستقل شامل واحدهای سنتی حرارتی و غیر حرارتی ارائه شده است. دستیابی به این مهم با تنظیم مطلوب کنترل کنندههای سرعت ژنراتور القایی تغذیه دوبل در سطوح مختلف نفوذ باد امکان پذیر بوده و این امر با بهرهگیری از تکنیک الگوریتم ازدحام ذرات صورت پذیرفته است. همچنین نفوذ بهینه سیستم تبدیل انرژی باد با در نظر گرفتن پارامترهای تغییر فرکانس در ریز شبکهی مورد مطالعه، بررسی شده است
مهندسی صنایع
عباس نجارخدابخش؛ محمدرضا مرادیان؛ بیژن معاونی
دوره 2، شماره 6 ، شهریور 1390، ، صفحه 31-46
چکیده
امروزه استفاده از سیستمهای ریلی معلق مغناطیسی در حوزه حمل و نقل بسیار مورد توجه قرار گرفته است. معلق بودن وسیله در سیستمهای ریلی معلق مغناطیسی به خاطر ایجاد دو میدان مغناطیسی در فاصله نزدیک به هم و در نتیجه دافعه و یا جاذبه بین آنها میباشد. در ایران بررسی انواع سیستمهای مغناطیسی موجود و کاربرد آنها بویژه در سیستمهای حمل و نقل ...
بیشتر
امروزه استفاده از سیستمهای ریلی معلق مغناطیسی در حوزه حمل و نقل بسیار مورد توجه قرار گرفته است. معلق بودن وسیله در سیستمهای ریلی معلق مغناطیسی به خاطر ایجاد دو میدان مغناطیسی در فاصله نزدیک به هم و در نتیجه دافعه و یا جاذبه بین آنها میباشد. در ایران بررسی انواع سیستمهای مغناطیسی موجود و کاربرد آنها بویژه در سیستمهای حمل و نقل چندان مورد توجه قرار نگرفته و ویژگیها و مشخصات هریک از این سیستمها با جزئیات بیشتر در جایی مطرح نشده است. این مقاله به مرور تحقیقات و مطالعات گذشته در خصوص کاربردها، مشخصات و ویژگیهای این سیستمها پرداخته و مقایسهای بین آنها ارائه مینماید. همچنین تجهیزات و وسائلی که به عنوان تجهیزات آزمایشگاهی برای بررسی رفتار سیستمهای تعلیق مغناطیسی با تاکید بر تعلیق الکترودینامیکی ساخته شده است را معرفی مینماید.
مهندسی صنایع
جواد فیض؛ غضنفر شاهقلیان؛ مهدی احسان
دوره 1، شماره 4 ، اسفند 1389، ، صفحه 63-58
چکیده
یکUPS اینورتری در محدوده امپدانس بار وسیعی از بار سلفی یا خازنی کار میکند. در یک زمان پاسخ بارگذاری وسیع، تنظیم بار خوب و فرکانس کلیدزنی خوب مورد نیاز میباشد. تغییرات امپدانس بار باعث تغییر در مشخصه انتقال فیلتر و مقدار ولتاژ خروجی میشود. در این مقاله یک تحلیل و شبیهسازی از سیستم منبع تغذیه بدون وقفه منبع ولتاژ تکفاز با فیلتر ...
بیشتر
یکUPS اینورتری در محدوده امپدانس بار وسیعی از بار سلفی یا خازنی کار میکند. در یک زمان پاسخ بارگذاری وسیع، تنظیم بار خوب و فرکانس کلیدزنی خوب مورد نیاز میباشد. تغییرات امپدانس بار باعث تغییر در مشخصه انتقال فیلتر و مقدار ولتاژ خروجی میشود. در این مقاله یک تحلیل و شبیهسازی از سیستم منبع تغذیه بدون وقفه منبع ولتاژ تکفاز با فیلتر خروجی مرتبه چهارم (دو فیلتری) در خروجی اینورتر بر اساس فضای حالت و روش خطیسازی سیگنال کوچک ارائه شده است. نتایج شبیهسازی ولتاژ خروجی سینوسی با کیفیت بالا در بارهای مختلف با THD کمتر از 5 درصد را نشان میدهد.