پژوهشی
بهبود عملکرد جبران کننده سنکرون استاتیکی توزیع برای بهبود کیفیت توان با استفاده از کنترل کننده فازی - عصبی

غضنفر شاهقلیان؛ ابراهیم حق جو؛ علیرضا سیفی؛ ایرج حسن زاده

دوره 2، شماره 6 ، شهریور 1390، صفحه 3-16

چکیده
  در این مقاله عملکرد و سیستم کنترل جبران کننده سنکرون استاتیکی توزیع (DSTATCOM) به عنوان یک جبرانگر موازی موثر در تامین شاخص‌های کیفیت توان مورد بررسی قرار گرفته است. سپس جهت بهبود عملکرد جبران کننده هر یک از تنظیم کننده‌های خطی تناسبی- انتگرالی (PI) سیستم کنترل جبران کننده با یک تنظیم کننده غیرخطی فازی- عصبی مناسب بر اساس خطا و مشتق خطای ...  بیشتر

پژوهشی
کنترل سرعت موتور القایی تغذیه شده با مبدل ماتریسی با ولتاژ ورودی نامتعادل

مالک محمدرضایی؛ غلامرضا عرب؛ آرش دقیقی؛ جعفر سلطانی

دوره 2، شماره 6 ، شهریور 1390، صفحه 17-23

چکیده
  مبدل ماتریسی یک مبدل تبدیل انرژی مستقیم با ضریب توان ورودی بالا است. به دلیل این که در مبدل ماتریسی المان ذخیره کننده انرژی وجود ندارد، مشخصه‌های خروجی با اغتشاش در ولتاژ ورودی دچار تنزل می‌گردند. مطالعات زیادی به منظور رفع این مشکل انجام شده است. در این مقاله عملکرد مبدل ماتریسی کنترل شده با روش Venturini در شرایط ولتاژ ورودی نامتعادل ...  بیشتر

پژوهشی
بهینه سازی چند هدفی منبع تغذیه پالسی برای تفنگ ریلی

مهرداد جعفربلند؛ مهدی پیوندی

دوره 2، شماره 6 ، شهریور 1390، صفحه 25-30

چکیده
  به طورکلی در طراحی منابع تغذیه پالسی ولتاژ شارژ بانک‌های خازنی و زمان سوئیچ شدن آنها از جمله پارامترهایی هستند که نقش اساسی در شکل و دامنه پالس خروجی ایفا می‌کنند. در این مقاله روشی جدید جهت طراحی منبع تغذیه پالسی پیشنهاد شده است. در این روش با استفاده از الگوریتم ژنتیک تحت محیط نرم‌افزار MATLAB مجموعه‌ای از مقادیر ولتاژهای شارژ ...  بیشتر

مروری مهندسی صنایع
مروری بر سیستم‌های معلق مغناطیسی با تاکید بر تعلیق الکترودینامیکی

عباس نجارخدابخش؛ محمدرضا مرادیان؛ بیژن معاونی

دوره 2، شماره 6 ، شهریور 1390، صفحه 31-46

چکیده
  امروزه استفاده از سیستم‌های ریلی معلق مغناطیسی در حوزه حمل و نقل بسیار مورد توجه قرار گرفته است. معلق بودن وسیله در سیستمهای ریلی معلق مغناطیسی به خاطر ایجاد دو میدان مغناطیسی در فاصله نزدیک به هم و در نتیجه دافعه و یا جاذبه بین آنها می‌باشد. در ایران بررسی انواع سیستم‌های مغناطیسی موجود و کاربرد آنها بویژه در سیستم‌های حمل و نقل ...  بیشتر

پژوهشی
سیستمی نوین جهت اندازه‌گیری تغییرات Auto-fluo در بیماری تخریب وابسته به سن ماکولا بعد از تزریق درون وریدی داروی Bavecizumab

محمد نوروزی فرد؛ علی سلیمانی؛ جمشید شنبه زاده

دوره 2، شماره 6 ، شهریور 1390، صفحه 47-53

چکیده
  بیماری تخریب وابسته به سن ماکولا در افراد مسن از نظر شیوع دومین بیماری پس از دیابت است که باعث نابینایی می‌شود. تنها راه درمان بیماری تحلیل وابسته به سن ماکولا، تزریق درون وریدی دارویBavecizumab  می‌باشد. برای اثبات این روش درمانی باید تعداد سلولهای مرده در ناحیه ماکولا اندازه گیری شود. در این مقاله سیستمی نوین برای اندازه گیری اتوفلورسنس ...  بیشتر

پژوهشی
شناسایی جاده و تشخیص خودرو در تصاویر هوایی با استفاده از شدت روشنایی و رنگ

وحید قدس؛ علیرضا بهراد

دوره 2، شماره 6 ، شهریور 1390، صفحه 55-64

چکیده
  یکی از مهم‌ترین کاربردهای عکس‌های هوایی، شناسایی و استخراج جاده و خودرو از تصاویر هوایی می‌باشد. در این مقاله ابتدا، با استفاده از شدت روشنایی و محتوای رنگ و فیلتر کردن تصویر در مدل‌های HSI و RGB، محدوده‌های جاده تعیین می‌گردد. سپس به منظور حذف نویز از فیلترهای متوسط‌گیر و میانه استفاده می‌شود. پس از لبه‌یابی توسط ...  بیشتر

پژوهشی
شناسایی خواص تشدیدگرهای دی‌الکتریک با استفاده از روش انتگرال کانتور چندمدی

علی هاشمی؛ علی بنایی

دوره 2، شماره 6 ، شهریور 1390، صفحه 65-70

چکیده
  روش انتگرال کانتور چندمدی یکی از روشهای تحلیل و طراحی مدارهای موجبری صفحهH- است. این روش تأثیر مدهای مرتبه بالاتر غیرانتشاری را که به دلیل وجود ناپیوستگی در ساختار موجبری ایجاد شده و در نزدیکی ناپیوستگی انرژی قابل ملاحظه‌ای دارند، در نظر می‌گیرد. این ویژگی موجب بالا رفتن دقت روش در تحلیل و یا طراحی مدارهای موجبری با ساختار پیچیده ...  بیشتر

پژوهشی
تغذیه آنتن شکافی طولی توسط موجبر تیغه‌ای بیضی شکل

مهدی مرادیان؛ محمد خلج امیرحسینی؛ مجید طیرانی

دوره 2، شماره 6 ، شهریور 1390، صفحه 72-75

چکیده
  در این مقاله از موجبر تیغه‌ای که دارای تیغه با انحراف بیضی شکل است جهت تغذیه آنتن شکافی طولی قرار گرفته بر روی خط مرکزی موجبر تیغه‌دار استفاده می‌شود. روش پیشنهادی با جایگزین نمودن قسمتی از تیغه مستقیم موجبر تیغه‌دار با تیغه با انحراف بیضی شکل محقق می‌شود. تیغه با انحراف بیضی شکل دقیقا در زیر شکاف قرار گرفته است و در این ...  بیشتر