پژوهشی
غضنفر شاهقلیان؛ ابراهیم حق جو؛ علیرضا سیفی؛ ایرج حسن زاده
دوره 2، شماره 6 ، شهریور 1390، صفحه 3-16
چکیده
در این مقاله عملکرد و سیستم کنترل جبران کننده سنکرون استاتیکی توزیع (DSTATCOM) به عنوان یک جبرانگر موازی موثر در تامین شاخصهای کیفیت توان مورد بررسی قرار گرفته است. سپس جهت بهبود عملکرد جبران کننده هر یک از تنظیم کنندههای خطی تناسبی- انتگرالی (PI) سیستم کنترل جبران کننده با یک تنظیم کننده غیرخطی فازی- عصبی مناسب بر اساس خطا و مشتق خطای ...
بیشتر
در این مقاله عملکرد و سیستم کنترل جبران کننده سنکرون استاتیکی توزیع (DSTATCOM) به عنوان یک جبرانگر موازی موثر در تامین شاخصهای کیفیت توان مورد بررسی قرار گرفته است. سپس جهت بهبود عملکرد جبران کننده هر یک از تنظیم کنندههای خطی تناسبی- انتگرالی (PI) سیستم کنترل جبران کننده با یک تنظیم کننده غیرخطی فازی- عصبی مناسب بر اساس خطا و مشتق خطای سیستم جایگزین شده است. با بهرهگیری از نرم افزارMATLAB چگونگی ایجاد عوامل مخرب کیفیت توان و نحوه جبرانسازی آنها در یک شبکه توزیع نمونه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. نتایج شبیه سازی نشان میدهند که با بهرهگیری از کنترلرهای فازی- عصبی به جای کنترلرهای خطی در سیستم کنترل DSTATCOM، توانایی جبرانکننده در جبرانسازی توانهای اکتیو و راکتیو، کمبود ولتاژ (Sag)، بیشبود ولتاژ (Swell)، فلیکر ولتاژ و هارمونیکهای فرکانس پایین ولتاژ و جریان به نحو چشمگیری افزایش یافته است.
پژوهشی
مالک محمدرضایی؛ غلامرضا عرب؛ آرش دقیقی؛ جعفر سلطانی
دوره 2، شماره 6 ، شهریور 1390، صفحه 17-23
چکیده
مبدل ماتریسی یک مبدل تبدیل انرژی مستقیم با ضریب توان ورودی بالا است. به دلیل این که در مبدل ماتریسی المان ذخیره کننده انرژی وجود ندارد، مشخصههای خروجی با اغتشاش در ولتاژ ورودی دچار تنزل میگردند. مطالعات زیادی به منظور رفع این مشکل انجام شده است. در این مقاله عملکرد مبدل ماتریسی کنترل شده با روش Venturini در شرایط ولتاژ ورودی نامتعادل ...
بیشتر
مبدل ماتریسی یک مبدل تبدیل انرژی مستقیم با ضریب توان ورودی بالا است. به دلیل این که در مبدل ماتریسی المان ذخیره کننده انرژی وجود ندارد، مشخصههای خروجی با اغتشاش در ولتاژ ورودی دچار تنزل میگردند. مطالعات زیادی به منظور رفع این مشکل انجام شده است. در این مقاله عملکرد مبدل ماتریسی کنترل شده با روش Venturini در شرایط ولتاژ ورودی نامتعادل مورد بررسی قرار میگیرد. ولتاژ خروجی مبدل تخمین زده شده و یک روش جبرانسازی مبتنی بر کنترلر PI به منظور حذف اثرات منفی هارمونیکهای موجود در ولتاژ ورودی در پیشنهاد شده است. استفاده از این روش هارمونیکهای خروجی را کاهش داده و پایداری کنترل ولتاژ و جریان بار را تضمین میکند. مبدل ماتریسی برای تغذیه موتور القایی استفاده میشود که ولتاژ مرجع برای مبدل بهوسیله یک کنترلر مبتنی بر خطیسازی با فیدبک ورودی- خروجی محاسبه میگردد. به منظور اثبات نقاط قوت روش جبرانسازی مطرح شده نتایج شبیه سازی نشان داده است.
پژوهشی
مهرداد جعفربلند؛ مهدی پیوندی
دوره 2، شماره 6 ، شهریور 1390، صفحه 25-30
چکیده
به طورکلی در طراحی منابع تغذیه پالسی ولتاژ شارژ بانکهای خازنی و زمان سوئیچ شدن آنها از جمله پارامترهایی هستند که نقش اساسی در شکل و دامنه پالس خروجی ایفا میکنند. در این مقاله روشی جدید جهت طراحی منبع تغذیه پالسی پیشنهاد شده است. در این روش با استفاده از الگوریتم ژنتیک تحت محیط نرمافزار MATLAB مجموعهای از مقادیر ولتاژهای شارژ ...
بیشتر
به طورکلی در طراحی منابع تغذیه پالسی ولتاژ شارژ بانکهای خازنی و زمان سوئیچ شدن آنها از جمله پارامترهایی هستند که نقش اساسی در شکل و دامنه پالس خروجی ایفا میکنند. در این مقاله روشی جدید جهت طراحی منبع تغذیه پالسی پیشنهاد شده است. در این روش با استفاده از الگوریتم ژنتیک تحت محیط نرمافزار MATLAB مجموعهای از مقادیر ولتاژهای شارژ بانکهای خازنی و زمان سوئیچ شدن آنها، برای بهینه سازی چند هدفی منبع تغذیه به دست آمده است. در این میان مطابق با نیازمندیهای طراح یکی از این مجموعه مقادیر به عنوان بهترین راه حل انتخاب میشود. سرعت خروج پرتابه و راندمان کل سیستم اهدافی هستند که در بهینهسازی در نظر گرفته شدهاند با این محدودیت که شتاب آرمیچر به کمتر از 106 متر بر مجذور ثانیه محدود شود. همچنین نتایج بهینهسازی با اهداف سرعت پرتابه و راندمان کل سیستم به طور جداگانه بررسی شدهاند.
مروری
مهندسی صنایع
عباس نجارخدابخش؛ محمدرضا مرادیان؛ بیژن معاونی
دوره 2، شماره 6 ، شهریور 1390، صفحه 31-46
چکیده
امروزه استفاده از سیستمهای ریلی معلق مغناطیسی در حوزه حمل و نقل بسیار مورد توجه قرار گرفته است. معلق بودن وسیله در سیستمهای ریلی معلق مغناطیسی به خاطر ایجاد دو میدان مغناطیسی در فاصله نزدیک به هم و در نتیجه دافعه و یا جاذبه بین آنها میباشد. در ایران بررسی انواع سیستمهای مغناطیسی موجود و کاربرد آنها بویژه در سیستمهای حمل و نقل ...
بیشتر
امروزه استفاده از سیستمهای ریلی معلق مغناطیسی در حوزه حمل و نقل بسیار مورد توجه قرار گرفته است. معلق بودن وسیله در سیستمهای ریلی معلق مغناطیسی به خاطر ایجاد دو میدان مغناطیسی در فاصله نزدیک به هم و در نتیجه دافعه و یا جاذبه بین آنها میباشد. در ایران بررسی انواع سیستمهای مغناطیسی موجود و کاربرد آنها بویژه در سیستمهای حمل و نقل چندان مورد توجه قرار نگرفته و ویژگیها و مشخصات هریک از این سیستمها با جزئیات بیشتر در جایی مطرح نشده است. این مقاله به مرور تحقیقات و مطالعات گذشته در خصوص کاربردها، مشخصات و ویژگیهای این سیستمها پرداخته و مقایسهای بین آنها ارائه مینماید. همچنین تجهیزات و وسائلی که به عنوان تجهیزات آزمایشگاهی برای بررسی رفتار سیستمهای تعلیق مغناطیسی با تاکید بر تعلیق الکترودینامیکی ساخته شده است را معرفی مینماید.
پژوهشی
محمد نوروزی فرد؛ علی سلیمانی؛ جمشید شنبه زاده
دوره 2، شماره 6 ، شهریور 1390، صفحه 47-53
چکیده
بیماری تخریب وابسته به سن ماکولا در افراد مسن از نظر شیوع دومین بیماری پس از دیابت است که باعث نابینایی میشود. تنها راه درمان بیماری تحلیل وابسته به سن ماکولا، تزریق درون وریدی دارویBavecizumab میباشد. برای اثبات این روش درمانی باید تعداد سلولهای مرده در ناحیه ماکولا اندازه گیری شود. در این مقاله سیستمی نوین برای اندازه گیری اتوفلورسنس ...
بیشتر
بیماری تخریب وابسته به سن ماکولا در افراد مسن از نظر شیوع دومین بیماری پس از دیابت است که باعث نابینایی میشود. تنها راه درمان بیماری تحلیل وابسته به سن ماکولا، تزریق درون وریدی دارویBavecizumab میباشد. برای اثبات این روش درمانی باید تعداد سلولهای مرده در ناحیه ماکولا اندازه گیری شود. در این مقاله سیستمی نوین برای اندازه گیری اتوفلورسنس موجود در ناحیه ماکولای تصاویر شبکیه، جهت به دست آوردن تعداد سلولهای مرده ارائه گردیده است. این سیستم ترکیبی از سه بخش اصلی شامل پیشپردازش شبکیه، تجزیه تحلیل و درک تصاویر میباشد. مرحله پیشپردازش وظیفه حذف حاشیهها و معکوس کردن تصاویر شبکیه را بر عهده دارد. در مرحله تجزیه تحلیل، بخشبندی تصویر و استخراج ویژگیها انجام میگردد. در بخشبندی تصویر، نواحی هدف با استفاده از روشهایی همچون ریختشناسی، حد آستانه پویا و مولفههای همبند1 حاصل میگردند. ویژگیهای نواحی هدف شامل فاصله اقلیدسی نسبت به مرکز تصویر و چگالی میباشد. در مرحلة درک تصاویر با استفاده از جمعآوری ویژگیهای هر کلاس، ناحیه ماکولا و پارامتر قابل اندازهگیری جهت سنجش میزان اتوفلورسنس به دست میآید که به کمک آن تعداد سلولهای مرده در ناحیه ماکولا مشخص میگردد. نتایج از طریق تحلیلهای آماری، شامل رگرسیون خطی و همبستگی بین دادهها، حاصل شده است. آزمایشات روی پایگاه دادهای شامل 34 تصویر شبکیه بیماران مبتلا به تحلیل وابسته به سن ماکولا، انجام شده است.
پژوهشی
وحید قدس؛ علیرضا بهراد
دوره 2، شماره 6 ، شهریور 1390، صفحه 55-64
چکیده
یکی از مهمترین کاربردهای عکسهای هوایی، شناسایی و استخراج جاده و خودرو از تصاویر هوایی میباشد. در این مقاله ابتدا، با استفاده از شدت روشنایی و محتوای رنگ و فیلتر کردن تصویر در مدلهای HSI و RGB، محدودههای جاده تعیین میگردد. سپس به منظور حذف نویز از فیلترهای متوسطگیر و میانه استفاده میشود. پس از لبهیابی توسط ...
بیشتر
یکی از مهمترین کاربردهای عکسهای هوایی، شناسایی و استخراج جاده و خودرو از تصاویر هوایی میباشد. در این مقاله ابتدا، با استفاده از شدت روشنایی و محتوای رنگ و فیلتر کردن تصویر در مدلهای HSI و RGB، محدودههای جاده تعیین میگردد. سپس به منظور حذف نویز از فیلترهای متوسطگیر و میانه استفاده میشود. پس از لبهیابی توسط فیلتر لبه یاب مناسب، زاویه بین خطهای مجاور جاده، توسط روش تبدیل هاف محاسبه شده و خطهای غیر موازی زاید حذف میگردد. در گام بعدی، کدهای زنجیرهای به منظور فرموله کردن لبههای جاده به دست میآید و بازسازی جاده از فایل کدهای زنجیرهای صورت میپذیرد. مرحله آخر، تشخیص خودرو از تصاویر هوایی با استفاده از ویژگی سایه ایجاد شده از خودرو است. هدف از این مقاله ارائه روش بهینه در شناسایی جاده، انجام چندین مرحله اصلاح جاده، کد کردن آن و تشخیص خودرو میباشد. در این تحقیق مرجع تصاویر هوایی جاده، پایگاه Google Earth است. دقت کدهای زنجیرهای به منظور شناسایی جاده حدود 90% به دست آمده که نسبت به کارهای قبلی انجام شده بهبود نسبی حاصل شده است.
پژوهشی
علی هاشمی؛ علی بنایی
دوره 2، شماره 6 ، شهریور 1390، صفحه 65-70
چکیده
روش انتگرال کانتور چندمدی یکی از روشهای تحلیل و طراحی مدارهای موجبری صفحهH- است. این روش تأثیر مدهای مرتبه بالاتر غیرانتشاری را که به دلیل وجود ناپیوستگی در ساختار موجبری ایجاد شده و در نزدیکی ناپیوستگی انرژی قابل ملاحظهای دارند، در نظر میگیرد. این ویژگی موجب بالا رفتن دقت روش در تحلیل و یا طراحی مدارهای موجبری با ساختار پیچیده ...
بیشتر
روش انتگرال کانتور چندمدی یکی از روشهای تحلیل و طراحی مدارهای موجبری صفحهH- است. این روش تأثیر مدهای مرتبه بالاتر غیرانتشاری را که به دلیل وجود ناپیوستگی در ساختار موجبری ایجاد شده و در نزدیکی ناپیوستگی انرژی قابل ملاحظهای دارند، در نظر میگیرد. این ویژگی موجب بالا رفتن دقت روش در تحلیل و یا طراحی مدارهای موجبری با ساختار پیچیده میشود.
در این مقاله قصد داریم از توانمندی این روش در شناسایی خواص تشدیدگرهای دیالکتریک مانند فرکانس تشدید و ثابت دیالکتریک استفاده کنیم تا طراحی فیلترهای DR با دقت بالاتری انجام گرفته و نیاز به بهینهسازی و تنظیمات نهایی فیلتر را به حداقل برساند. مقایسه نتایج روش پیشنهادی با نتایج حاصل از سایر روشها، دقت روش پیشنهادی را ارزیابی خواهد کرد.
پژوهشی
مهدی مرادیان؛ محمد خلج امیرحسینی؛ مجید طیرانی
دوره 2، شماره 6 ، شهریور 1390، صفحه 72-75
چکیده
در این مقاله از موجبر تیغهای که دارای تیغه با انحراف بیضی شکل است جهت تغذیه آنتن شکافی طولی قرار گرفته بر روی خط مرکزی موجبر تیغهدار استفاده میشود. روش پیشنهادی با جایگزین نمودن قسمتی از تیغه مستقیم موجبر تیغهدار با تیغه با انحراف بیضی شکل محقق میشود. تیغه با انحراف بیضی شکل دقیقا در زیر شکاف قرار گرفته است و در این ...
بیشتر
در این مقاله از موجبر تیغهای که دارای تیغه با انحراف بیضی شکل است جهت تغذیه آنتن شکافی طولی قرار گرفته بر روی خط مرکزی موجبر تیغهدار استفاده میشود. روش پیشنهادی با جایگزین نمودن قسمتی از تیغه مستقیم موجبر تیغهدار با تیغه با انحراف بیضی شکل محقق میشود. تیغه با انحراف بیضی شکل دقیقا در زیر شکاف قرار گرفته است و در این حالت شکاف هیچگونه انحرافی نسبت به خط مرکزی موجبر ندارد. نتایج شبیهسازی بیانگر آن است که با افزایش قطر کوچک بیضی میزان تشعشع افزایش مییابد در نتیجه از آنتن پیشنهادی میتوان به عنوان جایگزین مناسبی برای آنتن شکافی طولی قرار گرفته بر روی موجبر مستطیلی استفاده نمود.