پژوهشی
فریناز آکوچکیان؛ محسن عشوریان
دوره 3، شماره 11 ، مهر 1391، صفحه 3-8
چکیده
الگوریتم تخمین جداسازی کاهنده(DUET) از الگوریتمهای عملیای است که جداسازی منابع در یک محیط بدون پژواک را انجام میدهد. این الگوریتم از حوزه فرکانس برای پردازش سیگنالها استفاده میکند و مخلوطهای صحبت را حتی وقتی تعداد منابع بیشتر از سنسورها باشد، جدا میکند. اما اجرای DUET، بخصوص برای فایلهای صحبت با طول نسبتا بزرگ، زمانبر ...
بیشتر
الگوریتم تخمین جداسازی کاهنده(DUET) از الگوریتمهای عملیای است که جداسازی منابع در یک محیط بدون پژواک را انجام میدهد. این الگوریتم از حوزه فرکانس برای پردازش سیگنالها استفاده میکند و مخلوطهای صحبت را حتی وقتی تعداد منابع بیشتر از سنسورها باشد، جدا میکند. اما اجرای DUET، بخصوص برای فایلهای صحبت با طول نسبتا بزرگ، زمانبر و کند است. در این تحقیق ضمن کاهش نمونهبرداری سیگنال صحبت مخلوطی که قرار است جداسازی بر روی آن اجرا شود، یک الگوریتم DUET تغییر یافته جهت کاهش زمان اجرای روش ارائه میگردد. استفاده از روش پیشنهادی زمان اجرای جداسازی را به حدود یک سوم الگوریتم پایه کاهش میدهد. کارایی الگوریتم تغییر یافته برای فایلهای صحبت با طول بزرگتر از ده ثانیه بیشتر مشخص است.
پژوهشی
پدرام وکیلی؛ مهرداد جعفربلند؛ حمیدرضا مومنی
دوره 3، شماره 11 ، مهر 1391، صفحه 9-14
چکیده
در سالهای اخیر به علت ویژگیهای خاص بیرینگهای مغناطیسی فعال از جمله، نگهداری کم، مناسب بودن برای محیطهای تمیز و سرعتهای بسیار زیاد توجه بیشتری به آن شده است. یکی از انواع متداول بیرینگ مغناطیسی نوع سه قطب با هستههای یکپارچه و مجزا است. بعضی از کاستیهای این نوع بیرینگ عبارت است از نوسانات زیاد، پایداری و راندمان ...
بیشتر
در سالهای اخیر به علت ویژگیهای خاص بیرینگهای مغناطیسی فعال از جمله، نگهداری کم، مناسب بودن برای محیطهای تمیز و سرعتهای بسیار زیاد توجه بیشتری به آن شده است. یکی از انواع متداول بیرینگ مغناطیسی نوع سه قطب با هستههای یکپارچه و مجزا است. بعضی از کاستیهای این نوع بیرینگ عبارت است از نوسانات زیاد، پایداری و راندمان کم. در این مقاله دو مدل بیرینگ مغناطیسی سه قطب بررسی شده و کاستیهای آنها بیان شده است سپس مدل جدیدی با پنج قطب برای بیرینگ مغناطیسی ارائه و تحلیل شده است. مدل پیشنهادی دارای نوسانات کمتر، پایداری و راندمان بیشتر است. مدل بیرینگ مغناطیسی پنج قطب همراه با کنترلکننده و در حضور اغتشاش شبیهسازی شده است. نتایج شبیهسازی نشان میدهد لرزش و نوسانات روتور مدل پنج قطب نسبت به مدل سه قطب کمتر است.
پژوهشی
مهرشاد سلماسی؛ همایون مهدوی نسب
دوره 3، شماره 11 ، مهر 1391، صفحه 15-20
چکیده
کنترل فعال نویز صوتی براساس تولید یک سیگنال نویز دیگر و تداخل آن با نویز اصلی انجام میشود. سیگنال تولیدشده دارای دامنهای برابر با نویز اصلی و 180 درجه اختلاف فاز نسبت به آن میباشد. در این مقاله، کنترل فعال نویز صوتی با استفاده از شبکههای عصبی پیشرو و بازگشتی انجام شده و عملکرد شبکهها در کاهش نویز مورد بررسی و مقایسه ...
بیشتر
کنترل فعال نویز صوتی براساس تولید یک سیگنال نویز دیگر و تداخل آن با نویز اصلی انجام میشود. سیگنال تولیدشده دارای دامنهای برابر با نویز اصلی و 180 درجه اختلاف فاز نسبت به آن میباشد. در این مقاله، کنترل فعال نویز صوتی با استفاده از شبکههای عصبی پیشرو و بازگشتی انجام شده و عملکرد شبکهها در کاهش نویز مورد بررسی و مقایسه قرار میگیرد. شبکههای عصبی پیشرو و بازگشتی با نویزهای صوتی موجود در پایگاه دادة SPIB مورد آموزش و تست قرار میگیرند. برای مقایسهی دقیقتر عملکرد شبکهها، از نمونههای مشابه برای آموزش و تست و همچنین پیچیدگی مشابه در ساختار شبکهها استفاده میشود. نتایج شبیهسازیها توانایی مناسب شبکههای عصبی مورد بررسی را در کاهش نویز صوتی نشان میدهد. همچنین مشاهده میشود که شبکهی عصبی بازگشتی (Elman) عملکرد بهتری را در کاهش نویز صوتی نسبت به شبکهی پیشرو دارد.
پژوهشی
عباسعلی زمانی؛ سید محمد کارگر دهنوی
دوره 3، شماره 11 ، مهر 1391، صفحه 21-26
چکیده
سیستمهای فیزیکی همواره با قیود و محدودیتهایی همراه هستند. درسیستمهای کنترل قیود معمولاً به شکل محدودیتهای دما یا فشار و یا ظرفیت پمپها ظاهر میشود یکی از محدودیتهای موجود در سیستمهایی با کنترل کننده PID، محدودیتهای مربوط به اشباع محرک میباشد. در اثر به اشباع رفتن محرک خروجی کنترل کننده و ورودی فرآیند تحت کنترل با هم ...
بیشتر
سیستمهای فیزیکی همواره با قیود و محدودیتهایی همراه هستند. درسیستمهای کنترل قیود معمولاً به شکل محدودیتهای دما یا فشار و یا ظرفیت پمپها ظاهر میشود یکی از محدودیتهای موجود در سیستمهایی با کنترل کننده PID، محدودیتهای مربوط به اشباع محرک میباشد. در اثر به اشباع رفتن محرک خروجی کنترل کننده و ورودی فرآیند تحت کنترل با هم تفاوت پیدا میکنند و در حقیقت سیگنال خروجی کنترلکننده، سیستم را هدایت نمیکند و حالتهای آن بدرستی بروز رسانی نمیشوند، که این امر موجب پاسخ نامناسب سیستم خواهد شد. در این مقاله با اضافه کردن یک جبرانساز فازی که پارامترهای آن با الگوریتم رقابت استعماری تعیین شدهاند از اشباع محرک جلوگیری شده و پارامترهای مهم پاسخ سیستم مانند زمان نشست و فراجهش بهبود داده شدهاند.
پژوهشی
حمیدرضا عزتی؛ علی یزدیان ورجانی
دوره 3، شماره 11 ، مهر 1391، صفحه 27-40
چکیده
به منظور میراکردن پدیده انتشار هارمونیک، فیلترهای فعال قدرت روی سیستمهای توزیع نصب میشوند. نصب فیلتر فعال قدرت روی باسها ممکن است باعث ایجاد پدیدة نوسان هارمونیکی «Whack-a-mole» شود. در این مقاله فیلتر فعال قدرت موازی که بر اساس آشکارسازی ولتاژ کار میکند و با هدف کاهش مؤثر و جبرانسازی پدیده های انتشار و نوسان هارمونیکی به کار ...
بیشتر
به منظور میراکردن پدیده انتشار هارمونیک، فیلترهای فعال قدرت روی سیستمهای توزیع نصب میشوند. نصب فیلتر فعال قدرت روی باسها ممکن است باعث ایجاد پدیدة نوسان هارمونیکی «Whack-a-mole» شود. در این مقاله فیلتر فعال قدرت موازی که بر اساس آشکارسازی ولتاژ کار میکند و با هدف کاهش مؤثر و جبرانسازی پدیده های انتشار و نوسان هارمونیکی به کار رفته، مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است. دو مطالعه موردی اتصال منبع ولتاژ هارمونیکی به شبکه شعاعی و نیز اتصال منبع جریان هارمونیکی بررسی شده است. در این مقاله با استفاده از نتایج شبیهسازی، برای یک فیدر توزیع قدرت شعاعی ده باسه در حالتهای مختلف اتصال بار غیرخطی (منبع ولتاژ یا جریان هارمونیکی) با انتخاب بهرة ثابت که متناسب با عکس امپدانس مشخصه است دو پدیدة فوق به طور مؤثر کاهش مییابد. به علت ماهیت متغیر بودن امپدانس مشخصة فیدر توزیع قدرت، تنظیم خودکار بهرة کنترل فیلتر فعال صرفنظر از شرایط سیستم مورد نیاز خواهد بود. با تنظیم خودکار بهره فیلتر قدرت میتوان جریان مخرب هارمونیکی را با روش آشکارسازی ولتاژ، جداسازی کرده و با کنترل این بهره با هدف کاهش و استانداردسازی اعوجاج هارمونیکی کل، جریان جبرانسازی تولید میشود و با تزریق این جریان با فاز مخالف به شبکه شعاعی میتوان از بروز انتشار هارمونیکی و Whack-a-mole در طول فیدر جلوگیری نمود. چون این روش استخراج جریان هارمونیکی بر اساس کنترل ولتاژ و اعوجاج هارمونیکی کل میباشد، به نام آشکارسازی ولتاژ شناخته میشود.
پژوهشی
مهندسی کنترل
مهدی منوچهری؛ جواد فیض؛ غضنفر شاهقلیان
دوره 3، شماره 11 ، مهر 1391، صفحه 41-52
چکیده
به کارگیری روش کلاسیک کنترل مستقیم نیروی الکترومغناطیسی (DFC) در موتور خطی سنکرون مغناطیس دائم (PMLSM) با اشکالاتی روبروست که از مهمترین این اشکالات وجود ریپل زیاد در نیروی الکترومغناطیسی و شار پیوندی و همچنین متغیر بودن فرکانس کلیدزنی است. در این مقاله به کارگیری روش مدولاسیون بردار فضایی برای رفع اشکالات روش DFC کلاسیک پیشنهاد شده است. ...
بیشتر
به کارگیری روش کلاسیک کنترل مستقیم نیروی الکترومغناطیسی (DFC) در موتور خطی سنکرون مغناطیس دائم (PMLSM) با اشکالاتی روبروست که از مهمترین این اشکالات وجود ریپل زیاد در نیروی الکترومغناطیسی و شار پیوندی و همچنین متغیر بودن فرکانس کلیدزنی است. در این مقاله به کارگیری روش مدولاسیون بردار فضایی برای رفع اشکالات روش DFC کلاسیک پیشنهاد شده است. روش مدولاسیون بردار فضایی (SVM) با تثبیت فرکانس کلیدزنی و فراهم آوردن فضای انتخاب بردار ولتاژ پیوسته به جای فضای گسسته میتواند به رفع و یا کاهش اشکالات کمک کند. برای تایید روش مزبور از شبیهسازی با نرمافزار MATLAB استفاده شده است. نتایج شبیهسازی نشان میدهد که ترکیب روش DFC با SVM ضمن حفظ خصوصیات مفید و مزایای روش DFC باعث رفع اشکالات عمده این روش مانند ریپل زیاد در نیروی موتور و شار پیوندی و متغیر بودن فرکانس کلیدزنی میشود.
پژوهشی
مهندسی کنترل
عباس نجار خدابخش؛ محمدرضا مرادیان؛ لیلا نجار خدابخش؛ نوید رضا ابجدی
دوره 3، شماره 11 ، مهر 1391، صفحه 53-61
چکیده
سیستم تعلیق الکترومغناطیسی که یکی از روشهای مورد استفاده در قطارهای معلق مغناطیسی است دارای رفتاری ناپایدار و غیرخطی است. در این مقاله ابتدا مدل ریاضی سیستم تعلیق الکترومغناطیسی را به دست آورده و سپس آن را خطی کردهایم. پس از آن جهت پایدار کردن رفتار سیستم از روش فیدبک حالت استفاده شده است که ضرایب کنترلی آن با روش ریکاتی به دست ...
بیشتر
سیستم تعلیق الکترومغناطیسی که یکی از روشهای مورد استفاده در قطارهای معلق مغناطیسی است دارای رفتاری ناپایدار و غیرخطی است. در این مقاله ابتدا مدل ریاضی سیستم تعلیق الکترومغناطیسی را به دست آورده و سپس آن را خطی کردهایم. پس از آن جهت پایدار کردن رفتار سیستم از روش فیدبک حالت استفاده شده است که ضرایب کنترلی آن با روش ریکاتی به دست آمده است. همچنین جهت ایجاد رفتاری بهتر در سیستم تعلیق از روش هوشمند الگوریتم ژنتیک برای محاسبه ضرایب بهینه سیستم کمک گرفتهایم. شبیهسازیهای انجام شده به کمک نرمافزار MATLAB نشان میدهد که استفاده از روش الگوریتم ژنتیک نسبت به حالتی که ضرایب فیدبک حالت با روش ریکاتی به دست آمدهاند کارآمدتر بوده و سیستم به ازای تغییر مرجع فاصله هوایی و اعمال نیروی خارجی رفتار بهتری دارد و نوسانات شدیدی که موجب عدم رضایت مسافرین به خاطر تکانهای شدید در قسمت معلق میشود را حذف میکند.
پژوهشی
محسن معدنی؛ سید احمد معتمدی؛ مصطفی محمدی
دوره 3، شماره 11 ، مهر 1391، صفحه 62-69
چکیده
ایجاد ارتباط مخابراتی بین خودروها و همچنین بین خودرو و تجهیزات کنار جادهای، موسوم به شبکههای خودرویی بدون سازماندهی (VANET)، در سالهای اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است. این شبکهها به دلیل ویژگی دینامیک بودن و تغییرات سریع ساختار شبکه تا حدی شبیه شبکههای متحرک بدون سازماندهی (MANET) میباشند. تحرک سریع گرهها و همچنین ...
بیشتر
ایجاد ارتباط مخابراتی بین خودروها و همچنین بین خودرو و تجهیزات کنار جادهای، موسوم به شبکههای خودرویی بدون سازماندهی (VANET)، در سالهای اخیر به شدت مورد توجه قرار گرفته است. این شبکهها به دلیل ویژگی دینامیک بودن و تغییرات سریع ساختار شبکه تا حدی شبیه شبکههای متحرک بدون سازماندهی (MANET) میباشند. تحرک سریع گرهها و همچنین محدودیتهای منابع شبکه، مسیریابی را به یکی از مشکلترین مباحث مطرح در VANET نموده است. بنابراین ارائه یک الگوریتم مسیریابی پایدار و مطمئن برای VANET، یکی از گامهای اساسی تحقق مخابرات خودرویی میباشد. در این مقاله، یک پروتکل مسیریابی دوگامه مبتنی بر الگوریتم AODV برای شبکههای خودرویی ارائه شده است. ابتدا گرهها با توجه به اطلاعات تحرک، مانند سرعت و جهت حرکت، دستهبندی میشوند. در صورت موفق نبودن مسیریابی، در گام دوم دستهبندی بر مبنای اطلاعات "طول عمر تخمینی لینک" (LET) صورت میگیرد. هدف پروتکل ارائه شده افزایش پایداری الگوریتم مسیریابی،به کمک انتخاب مسیرهایی با طول عمر بالا و کاهش قطعی مسیرهاست. نتایج شبیه سازی با NS-2 و مقایسه با الگوریتمهای DSR و AODV نشان میدهد که پروتکل پیشنهادی علاوه بر افزایش ضریب دریافت بستههای داده، سربار کنترلی مسیریابی را نیز کاهش میدهد.