• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
روش‌های هوشمند در صنعت برق
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 10 (1398)
دوره دوره 9 (1397)
دوره دوره 8 (1396)
دوره دوره 7 (1395)
دوره دوره 6 (1394)
دوره دوره 5 (1393)
دوره دوره 4 (1392)
دوره دوره 3 (1391)
شماره شماره 12
شماره شماره 11
شماره شماره 10
شماره شماره 9
دوره دوره 2 (1390)
دوره دوره 1 (1389)
لطفی فروشانی, مصطفی, کریمی, بهرام, شاهقلیان, غضنفر. (1391). تنظیم بهینه کنترل کننده PID بر روی سیستم چند متغیره خلبان خودکار طولی هواپیما براساس الگوریتم اجتماع ذرات (PSO). روش‌های هوشمند در صنعت برق, 3(9), 41-50.
مصطفی لطفی فروشانی; بهرام کریمی; غضنفر شاهقلیان. "تنظیم بهینه کنترل کننده PID بر روی سیستم چند متغیره خلبان خودکار طولی هواپیما براساس الگوریتم اجتماع ذرات (PSO)". روش‌های هوشمند در صنعت برق, 3, 9, 1391, 41-50.
لطفی فروشانی, مصطفی, کریمی, بهرام, شاهقلیان, غضنفر. (1391). 'تنظیم بهینه کنترل کننده PID بر روی سیستم چند متغیره خلبان خودکار طولی هواپیما براساس الگوریتم اجتماع ذرات (PSO)', روش‌های هوشمند در صنعت برق, 3(9), pp. 41-50.
لطفی فروشانی, مصطفی, کریمی, بهرام, شاهقلیان, غضنفر. تنظیم بهینه کنترل کننده PID بر روی سیستم چند متغیره خلبان خودکار طولی هواپیما براساس الگوریتم اجتماع ذرات (PSO). روش‌های هوشمند در صنعت برق, 1391; 3(9): 41-50.

تنظیم بهینه کنترل کننده PID بر روی سیستم چند متغیره خلبان خودکار طولی هواپیما براساس الگوریتم اجتماع ذرات (PSO)

مقاله 5، دوره 3، شماره 9، بهار 1391، صفحه 41-50  XML اصل مقاله (460.61 K)
نوع مقاله: مقاله پژوهشی
نویسندگان
مصطفی لطفی فروشانی email 1؛ بهرام کریمی2؛ غضنفر شاهقلیانorcid 2
1کارشناس ارشد/دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
2استادیار/دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد
چکیده
در این مقاله طراحی کنترل کننده بهینه حول محور طولی در یکی از شرایط پروازی سیستم چندمتغیره هواپیما برای کنترل مجزای زاویه حمله از زاویه وضعیت پیچش (که در مدهای اعمال نیروی مستقیم حول محورطولی مورد استفاده می‌گیرد) با استفاده از الگوریتم بهینه سازی اجتماع ذرات (PSO) ارائه می‌شود. همان طور که می‌دانیم طراحی کنترل کننده حول محور طولی و حول محور سمتی- جانبی منجر به طراحی سیستم خلبان خودکار در هواپیما خواهد شد. سیستم خلبان خودکار در اکثر سازه‌های هوایی امروزی به یک جزء اساسی و جدایی‌ناپذیر تبدیل شده است. به نحوی که کمترهواپیمای نظامی و یا غیرنظامی را می توان یافت که از این سامانه بی‌بهره مانده باشد. از طرف دیگر به دلیل مشکلاتی نظیر معادلات حرکتی غیرخطی و پیچیده حاکم بر رفتار دینامیکی این گونه سازه‌ها، طراحی سیستم خلبان خودکار به راحتی امکان‌پذیر نمی‌باشد. ارائه این روش می‌تواند پیچیدگی‌های طراحی سیستم خلبان خودکار را کاهش دهد. این روش بر روی هواپیمای جنگنده HIMAT شبیه سازی شده است و نتایج بیانگر کارایی آن می‌باشد.
کلیدواژه‌ها
سیستمهای چندمتغیره؛ الگوریتم بهینه سازی اجتماع ذرات (Particle Swarm Optimization)؛ خلبان خودکار طولی؛ معادلات حرکت هواپیما
عنوان مقاله [English]
Optimal PID Controller Tuning for Multivariable Aircraft Longitudinal Autopilot Based on Particle Swarm Optimization Algorithm
نویسندگان [English]
Mostafa Lotfi Forushani1؛ Bahram Karimi2؛ Ghazanfar Shahgholian2
1MSc/Najafabad Branch, Islamic Azad University
2Assistant Professor/Najafabad Branch, Islamic Azad University
چکیده [English]
This paper presents an optimized controller around the longitudinal axis of multivariable system in one of the aircraft flight conditions. The controller is introduced in order to control the angle of attack from the pitch attitude angle independently (that is required for designing a set of direct force-modes for the longitudinal axis) based on particle swarm optimization (PSO) algorithm. The autopilot system for military or civil aircraft is an essential component and in this paper, the autopilot system via 6 degree of freedom model for the control and guidance of aircraft in which the autopilot design will perform based on defining the longitudinal and the lateral-directional axes are supposed. The effectiveness of the proposed controller is illustrated by considering HIMAT aircraft. The simulation results verify merits of the proposed controller.
کلیدواژه‌ها [English]
Swarm Intelligence, particle swarm optimization algorithms, PID controllers, MIMO systems, longitudinal autopilot, aircraft equation of motion
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 6,831
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,354
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.