بررسی اثرات نحوه کلیدزنی در تکنیک کنترل مستقیم گشتاور بر ولتاژ وجه مشترک و جریان بلبرینگ

نوع مقاله: مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 کارشناس ارشد - شرکت ملی گاز ایران

2 دانشیار/دانشگاه شهرکرد

3 کارشناس ارشد/دانشگاه شهرکرد

4 استادیار/دانشگاه اصفهان

چکیده

جریان‌های بلبرینگ در موتورهای القایی به عنوان یکی از عوامل مخرب بلبرینگ به شمار می‌روند. القای ولتاژ شفت از طریق خازن‌های پارازیتی در موتور در نتیجه ولتاژ فرکانس بالای وجه مشترک موتور، عامل ایجاد این نوع جریان به شمار می‌رود. بنابراین کاهش هرچه بیشتر ولتاژ وجه مشترک باعث کاهش جریان بلبرینگ می‌گردد. در این مقاله با توجه به اهمیت روزافزون روش کنترل مستقیم گشتاور در کنترل موتور القایی در صنعت، روش‌های مختلف سوییچ‌زنی این نوع از درایوها، بر اساس جداول سوییچ‌زنی متفاوت بررسی و ارزیابی می‌گردد و نتایج شبیه‌سازی به منظور حصول کمترین ولتاژ وجه مشترک در کنار حفظ مشخصات کارایی درایو ارایه می‌گردد. پس از مقایسه، جدول کلیدزنی مناسب از لحاظ حداقل ولتاژ وجه مشترک، ریپل گشتاور کمتر و کیفیت بهتر در دنبال کردن خروجی مرجع پیشنهاد شده است.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

Effects of Direct Torque Control Switching Strategies on Common Voltage and Bearing Current

نویسندگان [English]

  • Mohammad Taghi Sadeghzadeh 1
  • Gholam Reza Arab 2
  • Amir Hossein Mirzaian 3
  • Seyed Mohammad Madani 4
1 MSc/Iran National Gas Co.
2 Associated Professor/ Shahrekord University
3 MSc/ Shahrekord University
4 Assistant Professor/Isfahan University
چکیده [English]

Bearing current sininduction motorsare considered a sone of the most damaging factors. Induced shaft voltage through the parasitic capacitors cause this type of current. Inthispaper,given the increasing importance of direct torque control of induction motorin industry, various switching tables are assessed in order to ensure the lowest common voltage while maintaining the performance characteristics of the drive. Finally best switching table based on the minimum CMV, less torque rippleand better quality out put reference tracking is proposed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Bearing current
  • Common voltage
  • DTC