مهندسی کنترل
طراحی سیستم تحمل‌پذیر عیب با استفاده از روش کنترل پیش‌بین و شناسایی عیب مبتنی بر مدل برای یک راکتور شیمیایی

مهرداد رییسی؛ سید محمد کارگر دهنوی

دوره 13، شماره 49 ، خرداد 1401، ، صفحه 21-39

چکیده
  با توجه به امکان وقوع عیب در عملگرهای هر سیستم صنعتی، نیاز به شناسایی و استفاده از یک ساختار کنترلی کمکی در راستای جبران عیب و حفظ سطح پایداری سیستم، استفاده از ساختار کنترلی تحمل­پذیر عیب در صنعت یک مسئله­ی ضروری به نظر می­رسد. در این مقاله مدل رأکتور همزن شیمیایی مورد ارزیابی قرار گرفته که دارای مدل غیرخطی با خروجی­های دما ...  بیشتر

مهندسی کنترل
کنترل شرایط محیطی داخل ساختمان بر مبنای مدل و استفاده از روش کنترل پیش‌بین

امیررضا علی زاده؛ سید محمد کارگر

دوره 11، شماره 44 ، اسفند 1399، ، صفحه 21-35

چکیده
  در این مقاله یک روش کنترلی با رویکرد کنترل پیش­بین مبتنی بر مدل به­منظور تنظیم دمای داخل ساختمان ارائه می­گردد. در سال­های اخیر بیشترین میزان مصرف انرژی در ساختمان­ها، مربوط به سیستم­های گرمایش، سرمایش و تهویه ­مطبوع بوده است. از همین­رو کنترل سیستم­های گرمایش، سرمایش و تهویه ­مطبوع در ساختمان­ها در راستای کاهش ...  بیشتر

مهندسی کنترل
کنترل تطبیقی سیستم های غیرخطی تاخیردار با در نظر گرفتن محدودیت های خروجی

فاطمه محمدزمانی؛ مهناز هاشمی؛ غضنفر شاهقلیان

دوره 10، شماره 40 ، بهمن 1398، ، صفحه 3-12

چکیده
  کنترل سیستمها در فرآیندهای صنعتی در معرض مشکلاتی مثل وجود محدودیت بر سیگنالهای سیستم، نامعینی پارامترها، تأخیر زمانی و عیب عملگرها هستند. طراحی کنترل کنندهای که بتواند درضمن ارضای قیود، سیستم را کنترل، با این اثرات مقابله و آنها را جبران کند، توجه زیادی را به خود جلب کرده است. از سوی دیگر، مسئله تأخیر زمانی تا حدی جدی و تاثیرگذار ...  بیشتر

مهندسی کنترل
تحلیل پایداری و کنترل توربین بادی مبتنی بر DFIG با به کارگیری استراتژی FBC

مجید طاووسی؛ بهادر فانی؛ احسان ادیب

دوره 4، شماره 15 ، آذر 1392، ، صفحه 31-42

چکیده
  ژنراتور القایی تغذیه دوبل مزایای متعددی نسبت به ژنراتورهای دیگر تولیدکننده‍ی برق بادی دارد. DFIG نسبت به کمبود ولتاژ پایانه‍ی ژنراتور بسیار حساس است. زیرا افت ولتاژهای عمیق باعث القای ولتاژهای ضد محرکه‍ی بزرگ در رتور می‌شود که این امر منجر به عبور جریانهای گذرای شدید از رتور و افزایش ولتاژ واسط dc در مبدل الکترونیک قدرت و در نتیجه ...  بیشتر

مهندسی کنترل
بهبود سیستم درایو موتور خطی سنکرون مغناطیس دائم مبتنی بر کنترل مستقیم نیروی الکترومغناطیسی با به کار گیری مدولاسیون بردار فضایی

مهدی منوچهری؛ جواد فیض؛ غضنفر شاهقلیان

دوره 3، شماره 11 ، مهر 1391، ، صفحه 41-52

چکیده
  به کارگیری روش کلاسیک کنترل مستقیم نیروی الکترومغناطیسی (DFC) در موتور خطی سنکرون مغناطیس دائم (PMLSM) با اشکالاتی روبروست که از مهمترین این اشکالات وجود ریپل زیاد در نیروی الکترومغناطیسی و شار پیوندی و همچنین متغیر بودن فرکانس کلیدزنی است. در این مقاله به کارگیری روش مدولاسیون بردار فضایی برای رفع اشکالات روش DFC کلاسیک پیشنهاد شده است. ...  بیشتر

مهندسی کنترل
بهبود محدوده عملکرد کمپرسورهای گریز از مرکز گازی با تغییر خط کنترل سرج با استفاده از کنترل فعال برمبنای منطق فازی

پژمان محمدی؛ مریم جدی؛ فرید شیخ‌الاسلام؛ مصطفی غیور

دوره 3، شماره 9 ، خرداد 1391، ، صفحه 51-56

چکیده
  در این مقاله، نتایج جدیدی درزمینه کنترل سرج کمپرسورهای گریز از مرکز ارائه می‌گردد. سرج پدیده ناپایداری جریان گاز در کمپرسور است که خسارات بسیار شدیدی به تجهیزات کمپرسور وارد می‌کند. جلوگیری از پدیده سرج امروزه یکی از مسائل مهم در صنعت نفت و گاز، به ویژه در هنگام کاهش فلو یا برگشت گاز در خطوط لوله سراسری انتقال گاز به شمار می‌رود و ...  بیشتر

مهندسی کنترل
ترکیب مسأله نامساوی ماتریسی خطی بهبود یافته با جایابی ساختارهای ویژه با استفاده از فیدبک استاتیکی و دینامیکی

امیرپرویز ولدبیگی؛ علی خاکی صدیق؛ سعید حسین نیا

دوره 2، شماره 8 ، اسفند 1390، ، صفحه 19-24

چکیده
  در این مقاله روشی برای ترکیب مسئله جایابی ساختارهای ویژه با محدودیت  هنگامی که متغیرهای حالت قابل اندازه‌گیری نیستند پیشنهاد می‌گردد. در این وضعیت استفاده از فیدبک حالت مجاز نمی‌باشد، بنابراین از فیدبک خروجی استفاده می‌گردد. بر طبق نامساوی ماتریسی خطی بهبود یافته و روش پارامتری جایابی ساختار ویژه، روشی مبتنی بر یک نامساوی ماتریسی ...  بیشتر

مهندسی کنترل
طراحی پارامترهای جبران کننده راکتور تایریستور کنترل برای کوره‌های قوس الکتریکی

مهدی ترابیاناصفهانی؛ رحمت اله هوشمند

دوره 2، شماره 5 ، خرداد 1390، ، صفحه 49-55

چکیده
  به‌منظور استفاده مؤثّر از توان الکتریکی در کوره‌های قوس صنایع فولادسازی لازم است تا مشکل جبران توان راکتیو در کوره‌های قوس الکتریکی حل گردد. بدین منظور در این مقاله، ابتدا یک مدل بهینه برای قوس الکتریکی در نظر گرفته می‌شود. بر روی این مدل بار، فلیکر ولتاژی با فرکانس 3 تا 14 هرتز به ‌صورت سینوسی منظور می‌شود تا تأثیرات جبران کننده ...  بیشتر