مبدل های الکترونیک قدرت
جلیل جلیلی؛ سید محمد مهدی میرطلائی؛ محمدرضا محمدی؛ بهروز مجیدی
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 18 خرداد 1401
چکیده
در این مقاله یک مبدل کلیدزنی نرم غیرهایزوله بسیار افزاینده ولتاژ ارائه شده است. مبدل پیشنهادی ترکیبی از یک مبدل بوست و دو سلول ضربکننده ولتاژ است. در این مبدل برای تحقق افزایش بهره ولتاژ از یک سلف کوپل شده استفاده شده است. این مبدل در مقایسه با مبدلهای مشابه دارای بهره ولتاژ بالاتری است. با استفاده از یک مدار کلمپ اکتیو شرایط ...
بیشتر
در این مقاله یک مبدل کلیدزنی نرم غیرهایزوله بسیار افزاینده ولتاژ ارائه شده است. مبدل پیشنهادی ترکیبی از یک مبدل بوست و دو سلول ضربکننده ولتاژ است. در این مبدل برای تحقق افزایش بهره ولتاژ از یک سلف کوپل شده استفاده شده است. این مبدل در مقایسه با مبدلهای مشابه دارای بهره ولتاژ بالاتری است. با استفاده از یک مدار کلمپ اکتیو شرایط کلیدزنی نرم در ولتاژ صفر برای کلیدهای مبدل بهوجود آمده است. همچنین تنش ولتاژ بر روی کلیدها پایین است. کاهش تنش ولتاژ بر روی کلیدهای مبدل باعث کاهش مقاومت هدایتی کلیدها و بنابراین باعث کاهش تلفات هدایتی میشود. در این مقاله عملکرد اولیه مبدل بهطور کامل تشریح شده و نتایج شبیهسازی و یک نمونه آزمایشگاهی ساخته شده برای ولتاژ ورودی 20 ولت و خروجی 400 ولت در توان 200 وات بهطور کامل ارائه شده است.
طراحی و کنترل ماشین الکتریکی
علی استکی؛ بهروز مجیدی
دوره 14، شماره 55 ، آذر 1402، ، صفحه 67-82
چکیده
هدف از این تحقیق، مطالعه تأثیر شیار دوم در دندانه استاتور بر روی عملکرد دو ساختار متداول روتور به نامهای اسپکی و سطحی، برای موتور جریان مستقیم بدون جاروبک (BLDC) است. نتایج برای حالتهای مختلف بسته بودن شیارها ارائه و مقایسه شده است. سپس با جایگذاری یک سیمپیچ تغذیه شده با جریان مستقیم و یا آهنرباهای مغناطیس دائم درون شیار دندانههای ...
بیشتر
هدف از این تحقیق، مطالعه تأثیر شیار دوم در دندانه استاتور بر روی عملکرد دو ساختار متداول روتور به نامهای اسپکی و سطحی، برای موتور جریان مستقیم بدون جاروبک (BLDC) است. نتایج برای حالتهای مختلف بسته بودن شیارها ارائه و مقایسه شده است. سپس با جایگذاری یک سیمپیچ تغذیه شده با جریان مستقیم و یا آهنرباهای مغناطیس دائم درون شیار دندانههای استاتور موتوری که در مراحل قبل بهترین عملکرد را داشته، دو مدل هیبرید BLDC معرفی و مورد مطالعه قرار گرفتهاند. نتایج حاکی از آن است که رویکرد بستن شیار به شدت بر روی نوسانات گشتاور مؤثر است در حالیکه گشتاور تولیدی هر دو ساختار تقریباً ثابت مانده است. در خصوص HBLDC، میدان الکترومغناطیسی جانبی که در شیار دندانه استاتور جایگذاری شده عملکرد گشتاوری موتورها را بهبود میبخشد. در همه مراحل این تحقیق از روش اجزای محدود استفاده شده است.
هادی شمس سولاری؛ بهروز مجیدی؛ مجید معظمی
دوره 11، شماره 44 ، اسفند 1399، ، صفحه 37-46
چکیده
ارزیابی سطح ریسک سیستمهای قدرت و کاهش هزینههای در ارتباط با اثرات مخرب آن، به یکی از چالشهای اساسی بهرهبرداری و برنامهریزی صنعت برق تبدیل شده است. در این مقاله یک روش جدید بهمنظور مدلسازی ریاضی همبستگی خرابی ترانسفورماتورهای موازی با استفاده از فرآیند پواسون و تابع مفصل گوسی چند متغیره ارائه شده است. در این روش با ...
بیشتر
ارزیابی سطح ریسک سیستمهای قدرت و کاهش هزینههای در ارتباط با اثرات مخرب آن، به یکی از چالشهای اساسی بهرهبرداری و برنامهریزی صنعت برق تبدیل شده است. در این مقاله یک روش جدید بهمنظور مدلسازی ریاضی همبستگی خرابی ترانسفورماتورهای موازی با استفاده از فرآیند پواسون و تابع مفصل گوسی چند متغیره ارائه شده است. در این روش با محاسبه شاخصهای انتخابی قابلیت اطمینان و هزینههای مرتبط با آن، یک روش مدلسازی بهمنظور تخمین امید ریاضی هزینه خرابی تراسفورماتورهای موازی با همبستگی خرابی و هزینه ریسک سالیانه سیستم قدرت پیشنهاد داده شده است. با توجه به توانایی تولید فرآیند گذر حالت واقعی سیستم برای شبیهسازی همبستگی و احتمال خرابی ترانسفورماتورهای موازی، از روش مونتکارلو ترتیبی برای محاسبه شاخصهای قابلیت اطمینان سیستم و همچنین تخمین هزینههای مذکور استفاده شده است. نتایج شبیهسازی روش پیشنهادی نشان میدهد که افزایش احتمال همبستگی خرابی ترانسفورماتورهای موازی در پستهای برق بهصورت سالیانه، منجر به افزایش امید هزینه خرابی آنها، افزایش سطح و هزینه کل ریسک سیستم قدرت خواهد شد.
داوود کرمعلیان؛ بهروز مجیدی؛ محمدرضا یوسفی
دوره 8، شماره 32 ، دی 1396، ، صفحه 13-20
چکیده
ویژگیهای الکتریکی، مکانیکی، قابلیت اطمینان بالا و همچنین سادگی ساخت و نگهداری موتورهای سوئیچ رلوکتانس باعث استفادهی گسترده از این نوع موتور در صنعت شدهاست. با این حال عمدهترین مشکلات این موتور داشتن گشتاور ناپیوسته در برخی از زوایای گردش روتور و عدم راهاندازی میباشد. در این مقاله به منظور افزایش ناحیهی گشتاور مثبت و از ...
بیشتر
ویژگیهای الکتریکی، مکانیکی، قابلیت اطمینان بالا و همچنین سادگی ساخت و نگهداری موتورهای سوئیچ رلوکتانس باعث استفادهی گسترده از این نوع موتور در صنعت شدهاست. با این حال عمدهترین مشکلات این موتور داشتن گشتاور ناپیوسته در برخی از زوایای گردش روتور و عدم راهاندازی میباشد. در این مقاله به منظور افزایش ناحیهی گشتاور مثبت و از بین بردن ناحیهی بدون گشتاور موسوم به ناحیهی مرده1، ساختار جدیدی از روتور ارائه شده است تا علاوه بر اینکه فاصلهی هوایی را ثابت نگه دارد، مشکل پیوستگی گشتاور را تحت بارهای بزرگ برطرف نماید. در این روش با ایجاد برش در روتور تحت دو فاکتور مکان و زاویهی برش، اندوکتانس متغیری ایجاد میشود که گشتاور تولیدی را به دو بخش مجزا تقسیمبندی میکند و بازهی تولید گشتاور مثبت بیشتر میشود به صورتی که همپوشانی گشتاور مثبت بین دو فاز بوجود میآید. به منظور تأیید این ساختار، بهینهسازی متغیرهای فوق و مشاهدهی خروجیهای موتور از روش شبیهسازی آنالیز اجزای محدود استفاده و ملاحظات ساخت نیز مورد توجه قرار گرفته است.